Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 20 maj 2014

När livet (läs datorer) kommer emellan,

så måste man ta hand om det.

Jag har en glappande kontakt till min nuvarande bärbara och snart kan jag nog inte ens vicka mig till ström. I Farsta finns en ny fixfirma för allt som har med it att göra, och där var jag och bad om hjälp igår.
Tre dagar tar de på sig för att fixa problemet.
Jag kan inte leva tre dagar utan en dator, det går inte av flera skäl. Det starkaste är att jag redigerar och har en deadline. Just nu är jätterädd att jag inte hittar den där lilla lilla vinkeln på elsladden som gör att den funkar en stund (tills jag rör mig. Jag har ju datorn i knäet.)

Alltså måste jag skaffa en backupdator idag, det är rent nödvändigt. Jag hade det för ett par år sedan, en som stod ouppackad tills den dåvarande brakade. En inte alltför dyr, men skrivvänlig.
Alla är inte just det, jag kan absolut inte skriva på vad som helst. Jag struntar fullkomligt i vad en dator kan spara, göra och hur den ser ut. Det är hur fingrarna känns på tangenterna som är helt avgörande.

Well. Jag tror att det funkar några timmar idag med ett helt laddat batteri.
Det är efter det jag måste ta tag.
Fan.

Men nu kör vi. Mot deadline.
Tretusen idag också.
Kämpa Hellberg!

7 kommentarer:

Sandra sa...

Har du testat Dropbox?
Jag använder det jättemycket för att spara upp texten hela tiden.
Dropbox gör också att du kan jobba från vilken dator som helst, var som helst (f´låt soffan).

Jag kan alltså öppna mitt manus i iphonen eller ipaden om jag vill och skriva. MYCKET bra.

Åsa Hellberg sa...

Ja, det är inte sådan backup jag menar, jag har både en extern hårddisk OCH dropbox.
Jag behöver en skrivvänlig dator till, eftersom jag verkligen inte kan skriva på varken telefon eller platta:)

sandra sa...

aha. då vet jag att dom har nice price på macoteket nu: http://www.macoteket.se/Categories/Datorer/MacBook_Air.aspx?

Ezter sa...

Har du provat att linda hela kabeln med eltejp?

Ebba Range sa...

Har också haft en sådan där dator med glapp - min bästa för övrigt.
Det var inte sladden det var fel på - jag har samma sladd tre datorer senare.
När den första krånglade tejpade jag fast sladden med kirurgtejp - höll ett tag då o då.

Susanne Jonsson sa...

Du skaffar väl en Mac Book Pro?? Det är den absolut bästa datorn för att skriva på - otroligt skrivvänliga tangenter som ligger bra mot fingertopparna...

Kati sa...

det problemet hade jag med med min gamla. De lagade den den gången. (Var hos några snubbar högst uppe på Norrtullsgatan mot Drottninggatan)Redan då höll den på att braka ihop (den var fem år gammal), men jag var tvungen att laga sladden så jag hann backa up allt som behövdes sparas. Några veckor senare dog den :(
hejahejaheja med skrivandet! You can do it.