Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 29 augusti 2014

Två kapitel.

Jag håller min plan efter dag ett av tio.

Nu måste jag handla något att äta innan jag börjar i tvättstugan.
Jag behöver också snabbt gå igenom det jag har skrivit idag.
Och träna eftersom jag inte gjorde det igår.

I morgon börjar helgen och istället för att skriva ett kapitel både lördag och söndag som jag hade planerat, skriver jag två i morgon med start klockan sju. Så kan jag efter det vara ledig tills måndag morgon.

Vad gör ni i helgen?
Blir det fint höstväder hos er?
Har ni börjat höstpynta?
Sånt gör jag. Jag byter kuddar, soffklädsel, tar fram alla fårskinn.
Ja, ni vet.
Nu tänker jag vänta med det tills jag har skrivit klart Sara, istället får det bli något att se fram emot senare under hösten.

Egentligen, om det inte var så att jag hade bestämt mig för att göra om hela Saramanuset, skulle jag ha kommit långt i nästa nu (release 2016).

Jag tycker om att känna att jag är i god tid och jag gillar att jobba efter en plan. Mitt velande med det här manuset, min fina Sara, har gjort att jag har fått tänka om. Det är nyttigt. Då måste jag byta fokus och det är jag rätt haj på vid det här laget ...

Vi får väl se hur mycket ledigt jag ger mig när jag har satt punkt.
Efter omarbetningen måste manuset tillbaka till Teresa, sedan komma tillbaka till mig, och därefter ska det en vända eller två till min redaktör Kerstin.
Då är vi nog i slutet av november, skulle jag tro.

I januari hade jag tänkt att vara ledig, och sedan kommer lanseringen av Sara i mars, så när jag ska ha tid att i lugn och ro skriva nästa vet jag inte riktigt.
December och januari, och strunta i ledighet?
Det kanske måste bli så ändå.
Eller ta ledigt i december och skriva i januari och februari?

För ögonblicket, och tro mig,  jag VET att det bara är just nu, tänker jag njuta av att detta är mitt enda problem.


3 kommentarer:

Eva Karlsson sa...

Du verkar alltid så snabb och strukturerad. Var du likadan när du skrev din första bok? Vaknar du på natten och får idéer och måste skriva ner? Skriver du synopsis först? Eller kör du på på känsla och rutin?

Åsa Hellberg sa...

Nej, jag får nästan bara idéer under tiden jag skriver, alltså inget synopsis.
Jag är strukturerad för att jag behöver det OCH för att jag KAN var det eftersom jag skriver på heltid.
Men visst är rutinen viktig, särskilt en dag när allt är skit :)

Eva Karlsson sa...

Tack för svar. Du bevisar att man inte måste göra enligt formulär 1A : synopsis etc. Bra. Gillar din disciplin och kreativitet!