Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 18 oktober 2014

"Finast på jorden i mina ögon".

Jag vet inte hur många av oss som smälte när Prins Carl-Philip sa det igår, men jag vet att jag åh:ade i soffan i alla fall.

Lördag och min extradotter som är tolv år sover i gästrummet medan Nisse är och mediterar i Dalarna (!).
Han fick det i födelsedagspresent och nu har han låst in telefonen och börjat äta sin grönsakssoppa.

Vi är väldigt olika, Nisse och jag.
Om jag berätta om mig så kan ni tänka er Nisse som den totala motsatsen.


  • Jag är snabb. Vet direkt. Behöver inte väga alternativ mot varandra. Kör!
  • Jag bor på hotell. Enkelrum. Delar inte med andra, knappt sådana jag känner.
  • Jag slänger mat på utgångsdatumet. Jag luktar inte på den först (med det sagt; jag äter upp det mesta innan.)
  • Jag tänker inte Blocket först, jag vill ha nytt. Ryser lite av begagnat om det inte är från familjen.
  • Jag har inte ordning på alla mina grejer, i alla fall inte i jämförelse med ... andra.
  • Jag är totalt o-nyfiken på att meditera. Ingen skulle få för sig att det vore en bra present till mig. Inte heller massage, spa eller något annat där man måste klä av sig och ha en okänd människas händer på sin kropp. Hu.
  • Jag är snarstucken och otålig.
  • Extremt otålig vid närmare eftertanke.
  • Alla älskar inte mig. 
  • Jag pratar inte med säljare som ringer och vill sälja tandborstar. Och jag köper verkligen ingen borste för att vara snälll! (tur att han är på läger, han vill nog inte att jag outar honom på just den.)
  • Jag berättar privata saker för människor jag inte känner. 
Där har ni det, i stort.
Ni fattar att jag behöver min motpol som inte har lika bråttom? Som kan hålla emot lite och säga, vänta?

Ikväll ska vi på Flashdance.
Spontanköpta biljetter.
Hurra!




6 kommentarer:

Ezter sa...

Han var så otroligt gullig, våran svenska prins! Så genuint lycklig när han pratade om Sofia, ja, jag smälte också :)

Fru Venus sa...

Prinsen är toppen, jag åhåade också :-)
Jag ser att jag är mycket mer Nisse än Åsa!?

Åsa Hellberg sa...

Ezter; ja, verklgien.

Venus; då är du en riktigt bra människa! :)

Anonym sa...

Olika är bra - vet det av egen erfarenhet :)

Åsa Hellberg sa...

Kati; vi är störtbra olika! Och lika på annat, som värderingar, livsmål och humor.

Agneta sa...

Jag satt också och åh-ade i soffan. En sån fin prins!

Visst är det roligt med olikheter, och hur man kompletterar varandra. :)