Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 28 januari 2015

Gäsp.

Men att sova är inte att tänka på.
Det återstår fortfarande att skriva en och en halv sida GLAD BOK om 50 plussare.

Vi kan väl säga att jag har valt att skriva i en genre som inte direkt hyllas.
Glada böcker ser man lite von oben på, och om man dessutom är galen nog att lägga in de marginaliserade kvinnliga 50 plussarna har man verkligen landat i en låda som egentligen inte borde finnas.

Jag har en god vän som är skådis, hon skrev om de kvinnliga aktriserna över trettio och hur lite plats de får i på scenen och på manussidan, efter den totalt mansdominerande Guldbaggegalan häromkvällen, där männen bredde ut sig både som prisutdelare men också i listan över vinnare.

Sveriges allra finaste kvinnliga skådisar får pris för bästa biroll, men aldrig för bästa huvudroll för den innehas oftast av en yngre orutinerad kollega.

Well, I love my låda med kvinnor i mogen ålder och det gör väldigt många människor med mig.
Den mest inkomstbringande musikalfilmen någonsin är Mamma Mia (i Storbritannien oavsett genre). Meryl Streep var 58 år då.
Fler kvinnor än män läser, går på teater och ser film. Det görs rätt lite som riktas direkt till oss, faktiskt.

Dagens skrivpass är för övrigt ren och skär magi, och hjältarna (50 plus ) är på hugget!









2 kommentarer:

Robert W sa...

Sök inte gillande bland litteraturkritiker och prisutdelare. Gläd dig istället åt de läsare som köper dina böcker. De säljande böckerna hyllas sällan av litteraturkritiker.

Åsa Hellberg sa...

Då var jag nog bara otydlig, jag är helt ointresserad av det hyllandet:)
Min avsikt var att säga att kvinnlig kultur generellt inte står så högt i kurs, att de inte produceras varken film, teater eller böcker som handlar om glada kvinnor 50 plus.
En och annan tragisk bitter människa går däremot att hitta. Men i en biroll, då.