Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 26 juli 2015

Klippet nedan är från Aftonbladet.

"Varnar för trend

Anneli Ivarsson, överläkare och docent vid Umeå universitet, tycker att vi borde vara skeptiska mot råden om att äta glutenfritt.
– Det här är ju en hälsotrend. Att glutenfritt skulle vara bra för alla är fel. Om man verkligen har celiaki så är det ett misstag att själv testa att dra ner på glutenintaget, säger hon.
Hon ger istället rådet till den som tror sig ha celiaki att söka läkarhjälp. På så sätt kan man få en ordentlig diagnos.
– Men för att få en diagnos måste man göra det medan man äter gluten. Annars blir testerna missvisande, säger Anneli Ivarsson."

När min väninnas dotter var runt ett år, hade hon en mage som stod rätt ut på en för övrigt mager kropp, var ledsen ofta och speciellt efter att hon hade ätit. 
De kom till en läkare sa exakt det som överläkaren i Aftonbladet säger: "Du måste fortsätta ge henne gluten annars kan vi inte konstatera att det är just det."

Min väninna och hennes man, som mest lyssnar på sin egen klokhet, tog bort gluten direkt och vips blev flickan som andra barn. Idag, sjutton år senare, vet de genom erfarenhet att minsta lilla droppe gluten gör henne oerhört sjuk.

I artikeln står ingenting om varför gluten skulle vara bra. 
Vet ni?

7 kommentarer:

Robert W sa...

Jag tolkar artikeln som att det inte är ett allmänt hälsoråd att undvika gluten. Folk som snöar in på glutenfri diet utan att behöva det kan missa andra bättre hälsoråd som att motionera och äta grönsaker. Det betyder inte i sig att gluten är nyttigt, men det är inte onyttigt heller för den som inte har celiaki.

Robert W sa...

Dessutom innebär en glutenfri diet att man inte äter mjöl från vete och havre. Dessa sädesslag innehåller nyttigheter som man missar. De som har celiaki får ofta järnbrist.

Nica sa...

Gluten är fan inte bra för nån, förlåt, men det jag har läst mig till i forskning och övrigt säger verkligen att det INTE är bra. Sen vet jag att om man ska ta prov för Celiaki så måste man äta det medan proven pågår annars funkar inte läkarnas tester. Och det finns så många andra järnkällor. Enligt nya rön så förstör gluten tarmen oavsett om man är intolerant eller inte. Den börjar läcka åt fel håll. Tror att de flesta borde prova att vara utan. Min bästa vän fick diagnosen för några år sedan. Hon mådde så extremt dåligt. Men hon kan äta havre - ren havre i maskiner som inte hanterar vete. Hon äter rotfrukter, broccoli, leverpastej (glutenfri, feståss) kött, fisk, ris, potatis, fröknäcke, frukt. Och mår i dag prima!

Snäckskalsdalen. sa...

Är det inte som det brukar vara, det är inte entydigt, det finns många varianter. Många i Sverige, någonstans mellan 15-20%, lider av IBS eller colon irritabile, som det hette tidigare, och det kan nog ofta förväxlas med celiaki. Och har man inte en fastställd diagnos på celiaki och ändå tar bort den mat som innehåller gluten måste man nog ersätta den med mat som innehåller B vitaminer, järn, fibrer mm annars kan man få brister på dessa, och det är då rakt inte bra. Så det är nog så att det finns vissa näringsämnen och vitaminer som kommer med mat som innehåller gluten. Men jag tror det är individuellt, som allt annat här i livet.
Det liksom hänger ihop på ett mycket sofistikerat sätt.
Kram

Ebba Range sa...

Intressant! Själv åt jag gluten- och laktosfritt i 7 månader utan sjukdom i grunden. Efter 6 månader blev jag sjuk på ett sätt som jag aldrig varit tidigare ... mycket sjuk. Och fruktansvärt trött. Nu äter jag återigen kost med gluten och laktos ... får se vart det leder.

Robert W sa...

Nåja, nästan varenda människa i Sverige äter mat som innehåller gluten utan att drabbas av tarmsjukdomar.

Katarina sa...

Jag har aldrig haft problem med gluten tidigare i livet men sedan jag började jobba på ett bageri/brödbutik så har jag fått lätta allergibesvär som jag egenhändigt konstaterat är vetet, märk väl inte bara glutenet. Jag andas helt enkelt in det hela dagarna, med konstant täppt näsa som följd, och i långa loppet förvärras det om jag även äter vete I STÖRRE MÄNGDER och varje dag. Små mängder går fortfarande bra. När jag inte jobbar försvinner besvären och även biverkningarna av att äta det. Jag har läst att det är vanligt att personer som jobbar i just bagerier utvecklar en slags allergi mot just vete.