Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 10 augusti 2015

Betyg på min första rensning av makrill.

3 av 5.

(Rensa fisk. Visst säger man så även utanför Bohuslän?)

Rensning: 2,5. Kunde varit betydligt bättre. En filé bra, den andra verkligen inte.
Borde nog hållit kniven plattare och liksom rakare.

Stekning: 5. Inga problem. Skinnet blev så knaprigt som jag ville att det skulle bli.

Smak: 10. Herrejösses.
Eftersom detta var en test, så hade jag inga attiraljer mer än fisken.
Nästa gång blir det både stuvad spenat och färskpotatis som tillbehör.
Och Jonathan.
Han älskar makrill, men har bara ätit det hos mormor på västkusten.
Får jag bara till själva filéandet kan detta bli en ny Hellberghöjdare.



4 kommentarer:

Ezter sa...

I Skåne rensar man också fisk iallafall :)
Ja, semestern har varit fantastisk!

Åsa Hellberg sa...

Härligt att höra Ezter!

Anonym sa...

Man rensar fisk här också.
Har hört att en del använder pincett (vet inte om det är vanlig eller någon speciell) för att rensa fisk.
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Ja, jag använde en men fick inte bort så många ben, det gick bra att ta bort dem när jag hade stekt klart.