Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 26 februari 2016

Jag är verkligen på sluttampen

av Sjuan nu. Tre-fyra kapitel kvar (med epilog).
Sedan en omgång med redigering innan jag skickar det till förlaget nästa helg.

Sen är jag kanske lite sjuk i huvudet, men jag har en vag idé för åttan och tänkte jag kanske skulle provskriva lite och se om jag kan göra den så som jag önskar. Det behövs inte mer än några kapitel för att känna om det funkar.
Jag vill prova något nytt igen. Åsautantålamod behöver utmanas för att det ska bli kul och det finns ju hur många sätt att utvecklas som helst, om man nu vill det.

Gloria är skriven i en form som var ny för mig.
Sjuan har beståndsdelar som är nya.
Åttan kommer också att ha en form som jag inte har testat innan och nu känns det som om jag frustar lite över att få försöka.
Det tar ändå ett par månader innan jag får feedback av förlaget på Sjuan.

I morgon hinner jag inte jobba, men på söndag och måndag - lägg gärna märke till att måndag är sista februari - avslutar jag bokprojekt sju exakt som jag har planerat. Jag har skrivit ungefär tretusen ord om dagen den sista tiden och då går det fort.
När jag går i mål på måndag har jag landat på ungefär nittiotusen, och jag skulle tro att jag efter redigeringen har lagt till femtusen, och när den är helt färdig nästa år har fått ungefär fem tio till.
Det har hittills aldrig hänt att jag har fått stryka (jo, i ett förslag i Toscanas första omgång, resten strök jag på eget bevåg), istället vill min förläggare alltid ha mer av allt.
Vi får väl se vad hon säger den här gången.

Ungefär så.
Fredag.
Jag saknar På spåret.