Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 15 mars 2016

Jag skulle ha gympat,

men morgonbestyren tog för lång tid så istället tog jag en lååång promenad, via Hökarängen, till Farsta och så hem igen. Jag gick i maklig takt och lyssnade på Värvet med Elaine Eksvärd.
Hon berättar om övergreppen hon var med om när hon var barn, från två till tio år, men kanske mest om att vi måste skydda våra barn, inte minst genom att lära dem integritet.
Man måste till exempel inte krama den man inte vill krama.
Hur många är vi inte som har övertalat våra barn till det?

Integritet lär vi dem för att ge dem rätten att känna efter själva och att det är okej att säga nej om man inte vill.
Som föräldrar begår vi ständiga övergrepp på nejet från barn, såklart. Ibland är det bra, det finns ju farliga situationer, men andra gånger kanske man ska släppa fajten.

Anyhow.
Lyssna.
Själv ska jag köpa boken.




Inga kommentarer: