Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 23 december 2016

04.39

och vaknade med 38, istället för 39, graders feber. Wohoo (tvi peppar och ta i trä)
Nu äter jag en macka och dricker kaffe och planen är att gå tillbaka till sängen om en stund igen.
Igår åt jag:
En rostad macka med bregott (har inget pålägg hemma, äter ju inte bröd vanligtvis.)
Två ägg.
Fem pepparkakor (och av de färdigköpta, att baka ut degen jag har i kylen var inte att tänka på.)
Det var det.
Idag kommer leveransen av mat mellan två och fem och sedan har jag både pålägg och färskt vörtbröd.
Alltså, jag hoppas att det är färskt.
I don´t do not färskt bröd. Not even a day old.
Jo, kanske en dag.
Men när jag plockar med det från butiken ska det vara bakat dagen innan. De nya bröden ligger alltid längst ned, längs bak. De gamla placeras över och en gammal brödälskare som jag går naturligtvis inte på sådant lureri.

Oansett hur tempen är senare, måste jag handla medicin till Misse och mig, mat till Misse och en luftmadrass till Jonathan. Ju bättre han sover här desto längre stannar han, tänker jag.
Jag tävlar mot en ny dator.
Mamma. Göra musik på ny dator. Mamma. Göra musik på ny dator.
Det säger väl säg självt vem som är vinnare där?

4 kommentarer:

Ezter sa...

Ny dator kanske vinner, men hoppas inte!

Simona sa...

Kämpa Hellberg!

Elisabet Nielsen sa...

Krya på dig!

Åsa Hellberg sa...

Tack!!