Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 13 januari 2017

Jag tar ledigt restan av denna underbara fredag,

när jag har fått finfinfinFIN respons på Sonja 3. Teresa är galet förtjust i tredje delen av Sonja och inget kan väl glädja en författare mer.
Wohoo.
Jag kan ha dansat ut från Bonnierhuset på Sveavägen.

Om jag försöker ställa mig utanför mig själv och betrakta det liv som jag har skapat mig själv de senaste åren, så är det rätt hissnande. Tänk att jag kan dansa ut från ett FÖRLAG som ska ge ut min bok. Min sjunde.
Well.
Tillbaka i min morgonrock och vardag, kan jag konstatera att från och med måndag, när jag får tillbaka det digitala manuset med kommentarer, har jag fram till 15 februari på mig att redigera.
99% av jobbet är ju inte mascara och dans på Sveavägen men det är exakt så som jag vill ha det.
Vara anonym men sälja böcker.
Hurra för den kombon.

Nu tror jag att jag ska lägga mig i min säng. Se ett avsnitt eller två av The Newsroom som jag helt glömt fanns på HBO. Sedan sova en timma eftersom mina ögon är sååå trötta.
Jag tar med mig en kopp kaffe som jag just bryggt efter att ha ätit mig proppmätt på Korv Stroganoff. Det är sällan jag är så himla hungrig som jag var nu, så det var helt nödvändigt att äta innan jag gjorde något annat.

Vad säger man.
Jag tycker fredagen den 13:e är jättefin så här långt.

6 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Låter härligt och spännande! Skulle vilja vara den som läser dina böcker före alla andra ;)

Åsa Hellberg sa...

Haha

Annika Estassy sa...

Så härligt, Åsa, grattis! Håll tummarna för att min förläggare är lika positiv som din ...

Åsa Hellberg sa...

Såklart hon är!!

Elisabet Nielsen sa...

Jag kunde inte låta bli att skratt när jag läste Eva-Lottas kommentar, den påminde mig om en episod i våras - när jag vann Gloria i en utlottning inför releasen och hade boken med på pendeln. En kvinna stirrade på den och frågade "Är den ute redan? Var har du köpt den?"

Och ovanstående mening måste tänkas som kursiv, fetstil och förstorad font för flera omkringsittande hajade till och vred nackarna halvt ur led för att se vad det var för märklig bok jag läste. Min medpassagerare blev väldigt besviken när jag förklarade att nej, den var inte ut än, den skulle komma om en vecka, och att jag hade vunnit mitt ex i en utlottning inför releasen.

Åsa Hellberg sa...

Haha, Elisabet!