Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 14 mars 2017

Så där ja.

Dags att ta tag i era spörsmål utifrån ett coachande perspektiv, vilket betyder inga goda råd utan frågor som eventuellt kan hjälpa dig loss från ett låst läger.

Jag kommer inte att säga hur jag gör, utan fokusera enbart på dig och ditt skrivande.

Vi tar den första i högen.
Åsa J.

Hon skriver så här.
"Hej! Hur gör du rent praktiskt för att ha en överblick över manuset. Jobbar du efter något särskilt system, program, post-its etc?
Jag har svårt att hålla koll på trådar som jag slängde ut (alltså mindre) i början av manuset och måste då scrolla igenom massvis. Detta är väldigt tidskrävande och gör att jag ofta fastnar i någon annan del av texten."
Hälsningar Åsa J"

Frågor på det från mig som kan leda dig vidare. Tänk efter innan du svarar.
Om du vill kan du klistra in frågor och svar i kommentarsfältet nedan. 

1. Vad skulle hända om du fick koll på trådarna?

2. Hur skulle det kännas att ha kontroll på trådarna?

2. Vad är det som hindrar dig från att ha koll på trådarna redan nu? (det kan vara både yttre och inre hinder.)

3. Vad behöver du för att få koll? (inre yttre)

4. Behöver du hjälp för att få kontroll? Av vem/vilka?

4. Vilket är ditt första steg mot att FÅ koll.

5. När ska du ta det steget. (datum och tid.)

6. När har du kontroll över hela manuset (datum och tid.)

5. På en skala från ett till tio. Hur stor är sannolikheten att du kommer att färdigställa ditt manus?

Lycka till!
Ställ frågor om du inte förstår.



 




1 kommentar:

Åsa J sa...

1. Vad skulle hända om du fick koll på trådarna?
Jag skulle ha en överblick över text skriven för ett halvår sedan. Detta skulle spara en massa tid.


2. Hur skulle det kännas att ha kontroll på trådarna?
Förlösande.



2. Vad är det som hindrar dig från att ha koll på trådarna redan nu? (det kan vara både yttre och inre hinder.)
Inget hindrar mig, men då detta är mitt första manus så tar jag gärna råd som tar mig snabbare direkt till målet.



3. Vad behöver du för att få koll? (inre yttre)
Praktiska och handfasta tips och råd av erfarna författare. Får jag inte det så löser jag det ändå.



4. Behöver du hjälp för att få kontroll? Av vem/vilka?
Gärna av någon som har skrivit flera böcker :-) Sen kanske inte det arbetssättet passar just mig, men råden är väldigt värdefulla.



4. Vilket är ditt första steg mot att FÅ koll.
Att stolpa upp karaktärerna, deras förhållande till varandra och händelser som ägt rum och ska äga rum.



5. När ska du ta det steget. (datum och tid.)
1 april 18.00


6. När har du kontroll över hela manuset (datum och tid.)
1 maj kl. 18.00



5. På en skala från ett till tio. Hur stor är sannolikheten att du kommer att färdigställa ditt manus?
10.